Kis szakmai, már a cím is felkelti az érdeklődést!
(Bea, ezt a részt NE olvasd)
Itt a benzinár kevesebb, mint 3 dollár gallononként. Ez azt jelenti, hogy kevesebb, mint 150 Ft/l. Ennek itt a megyében összesen 53.2 cent az adótartalma (18%). Ebből 18.4 cent a központi kasszába megy, amit Highway Trust Fund-nak hívnak, és kizárólag államokat összekötő autópályákat (interstate highway) építenek belőle. Központból osztják vissza a szövetségi államoknak, persze nem egyenlő arányban. Florida minden befizetett dollárjából csak 0.77 dollárt kap vissza, tehát nettó befizető. Alaska vagy Hawaii1 dollár befizetése után 5-öt kap vissza, annak ellenére, hogy az ottani utak szinte csak a semmit kötik össze a semmivel. Ez az adótartalom egyébként 15 éve változatlan. Időközben azonban volt infláció, reálértéken is emelkedtek a bérek, nőttek az építéshez szükséges nyersanyagok árai és az autók is kevesebb benzint fogyasztanak. Összességében ez azt eredményezte, hogy befolyó pénz egyre csökkent, az építkezések megdrágultak, a központi kassza idén már teljesen kiürült, sőt egyéb forrásból kellett kipótolni. A Kongresszusban létre is hoztak egy bizottságot, hogy találjon megoldást a problémára. Az okosok két opciót kínáltak fel: 1: meg kell emelni a 15 éve változatlan adótartalmat 10 centtel és a továbbiakban évente az infláció mértékével. 2: mindenki fizessen annyit, amennyit autózik, tehát használattal arányos adót szedjenek (2020-ig kellene bevezetni). Obama a 2. opciót választotta. Jöhetnek Európába tanulmányozni a már működő rendszereket!
Az elején említett 53.2 cent adó maradékából Florida államot 16.1 cent, míg a megyét 18.7 cent illeti meg. Ebből végzik a felújítást és üzemeltetést, mivel a központi kassza csak építést finanszíroz. Régen tankoltam otthon, nem tudom mennyi most egy liter benzin, de annak több mint a fele adó. Ebből az adóból közvetlenül semmit nem fordítanak útépítésre, felújításra azóta, hogy megszűnt az Útalap. Közvetve azért valamennyit visszakap a szektor, de az messze elmarad a szükséges mértéktől. Meg is látszik. Nem baj, legalább van mit kerülgetni.
Egyébként pedig jól vagyunk, bár éppen mindketten hulla fáradtan. Pöngőc Táti nem aludt jól, éjjel felkelt, ordítozott (a pocakjába beszorult valami), majd mintha nappal lenne békésen elkezdett játszani. Persze ezután egész nap kulagép-maki volt.
Az egyetem: furcsa megint nappali tagozatra járni, de jó. Mind a négy óra érdekes, jókat hallok. Három kurzus kiscsoportos (20-25 fő) és interaktív, tehát mindig lehet kérdezni, hozzászólni és a tanár is kérdez. Az értékelésbe általában 10%-ig az órai aktivitást is figyelembe veszik. Ja és szokott lenni házi feladat, esetleg valami olvasnivaló. Csütörtökön nem kell bemennem, így itthon lehetek.